أخبارالسياسة والمقالات

أسرار سكندريه كتبت سما فتح الله 

 

 

سكندريتى معشوقتي 

 

لها سحر وعشق من نوع خاص 

اعلان

 

٨ حاجات عن تاريخ إسكندرية مكنتش تعرفها وهتخليك تندهش :-

 

اعلان

١. إسكندرية أقدم من القاهرة باكتر من ١٠٠٠ سنة ، إسكندرية اتبنت فى ٣٣١ قبل الميلاد والقاهرة اتبنت فى ٩٦٩ ميلادى يعنى اكتر من ١٢٠٠ سنة ..

 

٢. الإسكندر مشافش إسكندرية بعد ما تم الانتهاء منها عشان بعد ما دخل مصر راح يحارب فى أماكن تانية لحد ما مات فى العراق والأسطورة بتقول إنه رجع يتدفن فى إسكندرية ..

 

٣. إسكندرية عدى عليها يونانيين ، مقدونيين ، رومان (ايطاليين) ، فرس (ايرانيين) ، بيزنطيين (روما الشرقية) ، و عرب من شبه الجزيرة العربية. كل دول حكموا إسكندرية فترات من الزمن و كل فترة أدت للبلد حاجة و أثرت فيها ..

 

٤. عدد اليونايين فى إسكندرية سنة ١٩١٧ كان حوالى ٥٦ الف نسمة ، دلوقتى عددهم قل لحد حوالى ٤ آلاف نسمة بس و طبعا كلهم مندمجين فى مصر ..

 

٥. مكتبة الإسكندرية الحالية هو مبنى حديث معمول قريب لكن مكتبة الإسكندرية الحقيقية اتحرقت سنة ٤٨ قبل الميلاد

 

٦. إسكندرية فيها مدينة كاملة مدفونة تحت المية (هرقليون) و كلها أثار و حاجات من عصر البطالمة و الرومان و للأسف مش كتير بيزورها ، بالمناسبة اللوجو بتاع الدورى الإنجليزى متاخد من تمثال تحت الميا هناك ..

 

٧. زمان إسكندرية كانت متقسمة ٣ حتت ، جزء لليونانيين و جزء للمصريين و جزء لليهود ، الجزء إللى كان عايش فيه المصريين كان قرية راقودة إللى هو دلوقتى إسمه كوم الدكة ..

 

٨. اخيرا بقى ، إسكندرية مصر هى واحدة من اكتر من ٥٠ مدينة إسمها إسكندرية برضو حوالين العالم وموجودين في كندا و البرازيل و إيطاليا و رومانيا و تركيا و روسيا وغيرهم لكن أشهرهم على الاطلاق إسكندرية بتاعتنا .. 

 

إسكندرانى و أفتخر . .

زر الذهاب إلى الأعلى