أدب وثقافه

الجزء الثالث من قصة /فرس الصخر بعنوان /أرض الحقيقة بقلم نهي علي

م(1) إهدى يا سنيور يا فلافيو العصبية مش هى الحل .
فلافيو بنبرة غضب :
إقطاعية سنيور جون فى تألق وإزدهار .. المزراع مليانه بالثراء والمحاصيل المختلفة .. جياد أصيلة وتربة خصبه .. ومحبة الجميع ليه يا كريستفور
وفى كراهية علنية :
أنا بكرهه بكره جون وإللى زاد كمان السنيوريتا إللى جت فجأة على مزرعته ومعاها العرافة الغريبة كاتينا .. وطريقتها فى التعامل مخلية شعبية جون فى إزدياد . لازم أكسره
جون هو المنافس الوحيد ليا فى حاجات كتيره
كريستوفر بنبرة مهدئة :
يبقى نهدى عشان لازم نفكر بعقل ونشوف الطريقة المناسبه لكسره قدامنا يا سنيور فلافيو ولا إيه .
فلافيو بهدوء على مضض :
سى كريستوفر
نقلة موسيقية

م(2) جون بنبرة حانية مرحة :
يا سيتى قولتلك غمضى عيونك أميرتى وتعالى
ناتليا بمرح وتساؤل :
على فين جون بس واخدنى أنا مش شايفه حاجة من الوشاح إللى عيونى دا .
جون ضاحكا :
وأدى الوشاح فتحى عيونك
ناتليا تشهق بفرحة شديدة :
الله … الله الله إيه الروعة دى
المكتبه دى أنا مشفتهاش قبل كدا .
جون بنبرة رجولة وحنان راقى :
وأديك شفتيها عزيزتى مش إنت قولتى إنك بتحبى الكتب والقصص والأشعار طيب المكتبة أهى قدامك إنتقى وإقرئى منها إللى عاوزاه .
ناتليا بنبرة بها رنة البكاء :
جون إنت إزاى كدا بكل الحنان والعطف والقلب الكبير دا .
أنا من غيرك كنت ضيعت .. إنت ليه بتعمل كل عشان ناتليا مع إنى رفضت …
جون بنبرة جزع خفية :
رفضتى الزواج منى ناتليى مش معنى رفضك لى إنى أكرهك أو يكون جوايا عداوة ليكى بالعكس
أنا محترم جدا مشاعرك وبعدين دا حقك .. ثم أنا رجل مش صغير ولا عابث لا يا أميرتى .. أنا رجل عملت بجد منذ الصغر وخبره الحياة جعلتنى أفهم جيدا كل الشخصيات التى حولى . وإنت جوهرة نادره لازم أخاف عليها وأحافظ كمان .. عندك مميزات إنت نفسك مشفتيهاش فى نفسك
نفسك تستاهل تحب ناتلى
روحك تستاهل إنها تُعشق أيتها الطفله الكبيرة والأميرة الصغيرة
صوت قبلة صغيره
ناتليا بإمتنان :
إنت جميل قوى جون .
جون بنفس النبرة الحانية :
بقالى أسبوع شايفك شاردة وبتتألمى بدون سبب والطبيب قال معندهاش حاجة .. بشوف دموع فى عيونك حبيسه قولت حاول تسعدها بشىء تحبه .
ناتليا بنبرة خفيضة بها شجن خفى :
إللى بحبه ؟؟؟؟
أشكرك مرة تانيه جون
أستأذنك أروح عند كاتينا
نقلة موسيقية
م(3) أرسلان يتأوه بهدوء
وفى دهشه وتبرة خفيضة :
إيه دا أنا فين !!! وفى شىء من الهلع :
إيه دا هو أنا بقيت متراخى كدا
مين البنى أدم إللى جى عليا دا
أزار بنبرة سعادة :
حمد لله على السلامة يا أرسلان
حمد لله على السلامة يا صديقى
أرسلان بدهشه وفزع :
إنت مين ؟؟
أزار بنبرة مهدئة :
إهدأ يا صديقى أنا خادمك المطيع مش معنى رفضك لى إنى أكرهك أو يكون جوايا عداوة ليكى بالعكس
أنا محترم جدا مشاعرك وبعدين دا حقك .. ثم أنا رجل مش صغير ولا عابث لا يا أميرتى .. أنا رجل عملت بجد منذ الصغر وخبره الحياة جعلتنى أفهم جيدا كل الشخصيات التى حولى . وإنت جوهرة نادره لازم أخاف عليها وأحافظ كمان .. عندك مميزات إنت نفسك مشفتيهاش فى نفسك
نفسك تستاهل تحب ناتلى
روحك تستاهل إنها تُعشق أيتها الطفله الكبيرة والأميرة الصغيرة
صوت قبلة صغيره
ناتليا بإمتنان :
إنت جميل قوى جون .
جون بنفس النبرة الحانية :
بقالى أسبوع شايفك شاردة وبتتألمى بدون سبب والطبيب قال معندهاش حاجة .. بشوف دموع فى عيونك حبيسه قولت حاول تسعدها بشىء تحبه .
ناتليا بنبرة خفيضة بها شجن خفى :
إللى بحبه ؟؟؟؟
أشكرك مرة تانيه جون
أستأذنك أروح عند كاتينا
نقلة موسيقية
م(3) أرسلان يتأوه بهدوء
وفى دهشه وتبرة خفيضة :
إيه دا أنا فين !!! وفى شىء من الهلع :
إيه دا هو أنا بقيت متراخى كدا
مين البنى أدم إللى جى عليا دا
أزار بنبرة سعادة :
حمد لله على السلامة يا أرسلان
حمد لله على السلامة يا صديقى
أرسلان بدهشه وفزع :
إنت مين ؟؟
أزار بنبرة مهدئة :
إهدأ يا صديقى أنا خادمك المطيع
نوهالى
نوهالى دويدار
أرسلان بإستنكار :
أزار مين ؟؟ أزار دا جبل وأنا صخر
الله الله إيه دا أنا مبقتش صخره .. أنا إتحولت لإنسان زى المرة إللى شفت فيها ناتلى مين عمل كدا ؟
أزار بنبرة هوادة :
لا يا أرسلان إنت فى الأساس مولود بشر ومش حجاره أو صخر زى ما عشت السنين دى كلها .. إنت كنت عايش جوا تعويذه عشان تفضل مختفى عن الأنظار ويتم حمايتك .
أرسلان فى تخبط وعدم فهم :
حماية من مين ؟؟ وعن أى شىء بتتكلم .
أزار بنفس الهوادة :
خد العشب دا عشان جسمك محتاجه إنت بقالك أسبوع فاقد الوعى بعد ما إتحررت من التعويذة وجسمك محتاج الغذاء والشراب وأنا هحكى ليك كل حاجة .
نقلة موسيقية
م(4) كاتينا محدثة نفسها فى غموض وشرود :
بداية البوابه إتفتحت يا كاتينا التعويذة إتفكت عند أرسلان وتحرر بس لسه قلبه ماليان بالعناد والكبر
وناتليا حيرانة بين حاضرها وبين لوعتها وصراعها إللى جواها .
بس الخوف مش من دا كله
الخوف من الملعون إللى غاوى أبو أرسلان وأبو ناتليا .
والهدف الحقير إللى عاوز يوصله
قوى الظلام بتجهز جيوشها ولازم نقف ونصد دا دورنا … الدفاع والصد والهجوم إذا إقتضى الأمر
صبرا جميلا يا برنار إنت وجماعتك القذرة .
ناتليا إتأخرت ليه .. أكيد مع كليو الفرسه أقوم أشوفها .
نقلة موسيقية
م(5) صوت صهيل الفرسة
كليو بنبرة تساؤل :
ناتليا مالك ؟؟ سرحانه فى إيه ؟؟
ناتليا تتنهد وفى نبرة خفيضة :
مفيش كليو
كليو بنبرة تساؤل وفضول :
إيه إفتكرتى أرسلان ؟؟ جه على بالك ؟؟
ناتليا فى نفى شجين :
لا مفتكروتش
كليو بمرح وثقة :
كدابه ناتليا .. أنا صديقتك الوحيدة وإنت فرسه وإنت بشر وعارفه كل طريقتك ولغتك لأ بتفكرى فيه .
ليه مش بتنسيه يا ناتليا دا مش يستاهلك .. القسوة إللى عنده أقوى من صلابة الجبل أزار .. ناتليا هو ماشفش روحك ولا أى صفة فيكى .
لأ هو شاف بس إللى عيونه عاوزه تشوفه ليكى .. عشان يقنع نفسه إنه صح . أرسلان مبيعرفش يحب .
صوت بكاء ناتليا بقوة
كليو بنبرة مشفقة :
متبكيش .. مش هو دا إللى يتبكى عليه جون إنسان جميل ولطيف وليه قلب كبير . ليه مش تبدئى حياتك تانى ،، طب ليه ميكونش حد غير جون .متوقفيش حياتك ناتليا .
أرسلان ذكرى قاسيه لما تفتكريها تحتقريها بس .
ناتليا بنبرة مختنقة :
حاسة بحاجة ضاغطة على أنفاسى وطيفه مش عاوز يفارقنى واخد روحى لمكان مش عارفاه ،، حاساه تعبان .. بس إزاى الصخر بيتعب ولا بيحس مش عارفه
نفسى أشوفه ومش عاوزة أشوفه
نفسى أقوله وفاقدة الشغف أعرف عنه شىء .
أرسلان أنا بسببه عالقه فى منتصف كل شىء .
دا جنون أحب صخر حجر جمود طب إزاى وأنا بشر بشر يا الله ساعدنى وخفف عنى العذاب دا .يا الله كن معى كن معى .
نقلة موسيقية
م(6) أزار بنبرة هادئة :
كدا إنت عرفت كل حاجة .. السحر ماكنش هيتفك عنك إلا لما قلبك يعشق يخرج الحب من قلب الصخر وخرج وناتليا كان عليها تعويذه هى كمان كانت عشان تنفك لازم تحب الحجر بكل قسوته بكل إختيار ومالت ليك وجت لك يا أرسلان .
أنا خادم أبوك ووافقت تنحط عليا التعويذة زيك عشان أكون جمبك ومعاك .
أرسلان فى تساؤل وقلق :
كل دا لمصلحة مين يا أزار ؟؟
أزار بتردد وتوتر نافيا :
مش عارف لحد هنا كدا أنا معرفش حاجة بس أكيد هنعرف وعشان كدا لازم نخلى بالنا من نفسنا ونشتغل عشان نكسب قوتنا يا أرسلان .
أرسلان بحيرة :
طب هنشتغل إيه ؟؟ أنا لما كنت صخر ماكنتش بعمل حاجة غير الحماية فقط
أزار فى توضيح :
لأنك محارب بالفطره وبن ملك بس دلوقتى هنشتغل مزارعين فى الأرض مزرعه السيد جون بترحب بكل الأشخاص .
أرسلان مقاطعا بصرامة وقوة وشىء من الكراهية :
لا مش هشتغل عند جون دا نهائى مهما حصل .
أنا سمعت عن مزرعة السيد فلافيو كويسه .
أازار بدهشه :
بس دا من أشد أعداء جون وكمان حاول يضايق ناتليا أكتر من مره .
أرسلان بنفس الإصرار والكراهية :
وعشان هما أعداء فأنا أحب أكون فى صف فلافيو وأى حاجة بتضايق ناتليا هتلاقينى فيها .
أزار صائحا فى حدة :
ليه بتعمل كدا ليه أرسلان ؟؟
أنا مش فاهمك .. تناقض عجيب فى شخصيتك حب وكراهيه فى نفس الوقت .
ناتليا عملت ليك إيه ؟؟ليه عاوز توجعها قوى كدا .
أرسلان بغضب وغيرة
نوهالى
نوهالى دويدار
نارية :
عشان هى كدابه .. كدابه
وأى حد بتحب تشوف هيامه وولعه بيها أنا مش بحبها ولا بطيقها .
أزار بنبرة خفيضة أسفه :
لسه يا أرسلان … موصلتش لسه
مريض بحمى العناد والكبر
هداك الله
هصلى لأجلك يا بنى .. هصلى لأجلك
نقلة موسيقية
م(7) كاتينا بنبرة مهدئة :
إهدى يا سيد جون .. أكيد هنلاقى حل .
جون بنبرة غضب ووجع :
نص المزارعين الموجودين فى مزرعتى .. سابونى وراحوا عند فلافيو عشان دفع لهم أكتر مع إنى عمرى ما قصرت ناحيه أى شخص عمل عندى . ليه بس يحصل كدا كاتينا .. الرجل الجديد إللى بيشتغل عنده إسمه أرسلان هو إللى حرض المزراعين وأخدهم .. بيكن لى كراهيه مش عارف مصدرها .
كاتينا فى نبرة خفيضة :
أرسلان مفيش فايده
جون فى تساؤل :
ناتليا فين أنا مش شايفها من الصبح هى وكليو ؟؟
كاتينا بنبرة نافية :
مش عارفه أكيد خرجت
الغايب حجته معاه بس إهدى جون .
نقلة موسيقية
م(😎 فلافيو فى شماته وإنتصار :
أنا مبسوط منك كتير أرسلان
إنت مساعد قوى ومتألق فى مزرعه فلافيتنا . لازم نهد مزرعة جونا براما هناخد مزارعين .. هندس الشائعات فيهم ،، وإللى هيكسر جون باما هى ناتليا أقوى حاجة فى مزرعته لأنها محبوبه وبقت تجذب الناس بالكلام والشعر والقصص بطريقتها هدها أرسلان … هدها ومكافئتك عندى هتكون كبيرة قوى قوى .
أرسلان بحقد مغلف بغيره :
أوعدك إن جونا براما هتتهد وناتليا مش هتقوم لها قومه تانى دا وعد
وتبقى تورينى هتعمل إيه ؟؟
أنا أرسلان يا ناتليا وفى غضب مكبوت :
وإبقى خلى السيد جون ينفعك .
نهاية الجزء الثالث
يتبع ……………

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى